Parhaat maisemat Suomessa

Suomessa riittää koettavaa ja nähtävää. Olen päässyt matkustamaan jo monet eri reissut Suomessa. Kokosin minun top 6 -listan hienoimmista maisemista, joita olen kotimaassani nähnyt. Uskon, että minulla on monet uskomattomat maisemat vielä näkemättä. 


1. Kilpisjärvi

Kilpisjärvi on pieni kylä lähellä Norjan rajaa. Olen käynyt siellä kaksi kertaa, ensimmäisellä kerralla telttailemassa ja toisen kerran yövyin leirintäalueella asuntovaunussa. Kilpisjärveltä löytyy Saana-tunturi, josta on näkymät myös Norjan vuoristoihin. Molemmilla kerroilla olen ollut suorastaan sanaton maisemista. No, antaa kuvien puhua sanojen puolesta.



2. Yllästunturi

Kolarin kunnassa sijaitseva Yllästunturi kohoaa niin ylös, että on mahdollista päästä pilvien yläpuolelle. Olen käynyt Ylläksellä kerran, kun olin ystäväni kanssa mökillä. Kävimme laskettelemassa ja saimme kokea auringonlaskun tunturin korkeimmalta huipulta. Näky oli uskomattoman kaunis! 


3. Punainenhiekka 

Punainenhiekka sijaitsee Pallas-Yllästunturin kansallispuistossa. Olimme täällä kolme vuotta sitten telttailemassa. Aamulla teltasta herätessä oli täydellistä pulahtaa suoraan aamu-uinnille ja juoda kahvit tunturimaisemissa. 



4. Pyhä-Luoston kansallispuisto

Kävimme kahden siskoni kanssa vaeltamassa Pyhä-Luostolla viime kesänä. Vaellusreittimme oli reilut 30 kilometriä ja se oli elämäni ensimmäinen yön yli kestävä vaellusreissu. Ja yksi parhaista reissuistani! Sain viettää laatuaikaa siskojeni kanssa aivan upeissa maisemissa. 




5. Oulangan kansallispuisto

Oulangan kansallispuisto sijaitsee Kuusamossa. Sieltä löytyy useita eri reittejä, joista minä olen käynyt Pienellä karhunkierroksella. Se on 12 kilometriä pitkä reitti, jota pidetään yhtenä Suomen suosituimmista reiteistä. Kävimme siellä ruskan aikaan, ja ruskahan todella pääsi oikeuksiinsa. Tihkusadekkaan ei retkellä haitannut yhtään, vaan suoranaisesti sopi näihin maisemiin.



6. Hailuoto

Hailuoto on Suomen kunta ja myös saari, joka sijaitsee perämerellä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa. Sinne pääsee helposti lautan avulla. Hailuoto pääsi kuuden kärkeen siitä syystä, että Hailuodon hiekkarannalla olo on kuin ulkomailla! 


Kertokaa kommentteihin teidän lemppari maisema Suomesta! Tiedä vaikka seuraava reissukohteeni löytyisi niistä 😍

Kommentit

Suositut tekstit